Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.03.2011 19:02 - Върху някои актуални негативни проблеми-агресия, вандалщина и други
Автор: bogomil Категория: Политика   
Прочетен: 1912 Коментари: 2 Гласове:
5

Последна промяна: 12.03.2011 11:38

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
             Уважаеми приятели и читатели,
В последно време в полезрението на медиите, респ. на обществото, отново влязоха някои стари негативни явления, изявата на които беше много силно изразена с агресия и вандалщина. За агресия сред учащите се отдавно се алармира, пише и говори. „Вечното дерби”, между столичните футболни отбори Левски и ЦСКА отново показа застрашаващите и опасни действия, резултат на необузданата агресия и вандалщина. Лично аз сериозно се съмнявам, че набелязаните или дискутирани мерки ще доведат до изкореняването на това опасно явление.
             Целта ми е да се потърся истинските причини и да се аргументирам по убедително в анализите.  Някои  от констатациите свързани с медиите,  не бих искал да се разберат като неправилно разбиране за тяхната роля и заслужено признание за високоблагородната им народополезна мисия. Най-малко бих искал да критикувам и да нападам необмислено и безотговорно медиите, да бия незаслужено по техния престиж и авторитет. Просто показвам на добра воля, както е призовавал Апостола, някои техни „Кривици”, които виждам, когато чета някой вестници, слушам радио, гледам телевизия, и когато влизам в Интернет. Имам наблюдения и върху някои училища, институти, ВУЗ и други учреждения и ниституции. Тук не става дума за всички медии,  а за някои които тангират със жълтата преса.                             С уважение д-р  Богомил Великов Колев     РАЗМИСЛИ ВЪРХУ НЯКОИ АКТУАЛНИ НЕГАТИВНИ ПУБЛИЧНИ ЯВЛЕНИЯ, АГРЕСИЯ, ВАНДАЛИЗЪМ И ДРУГИ   След т.н. ”нежна революция” през 1989 г. и особено през последните години агресията на улицата, в училището и на други обществени и публични места придоби застрашителен и твърде опасен характер. Това поставя сериозни актуални въпроси, които чакат отговор! Случайни ли са тия факти и негативни събития застрашаващи не само реда, но и спокойствието на обществото, какви са причините за това срамно и обидно явление за една цивилизована нация от стария и вече обединен Европейски континент. Това явление  се разраства и разпространява като злокачествено новобразование в обществени организъм. Какви мерки трябва да се предприемат!? . Не малко коментари и мнения се изказаха и в средствата за масова информация. Това явление периодично възниква, активизира се и пак временно затихва, за да избухне след определено време. с нова още по-голяма сила Доказателство за това е последният случай със злощастния завършек на футболния мач от т.н. „вечно дерби”, между отборите на Левски и ЦСКА. Изказаха се публично мнения на специалисти от МВР, БФС, БНТ, членове и лидери на двата отбора, на феновете и др.. които си прехвърлят по познат начин топката за вината и отговорността, Набелязаните мерки с цел осъществяване на задължителна координация, взаимодействие и съгласуваност в действията между отговорните институции, ако се реализират, вероятно ще доведат до определени козметични промени, но злокачественото раково образование едва ли ще може да бъде отстранено с тези мерки. За решаването иа актуалния проблем с цел излекуване на обществото от това опасно болестно състояние и свързаните с него много други негативни явления е необходимо да се установят съществуващите комплексни причини. Имунната (защитна) система на обществения организъм се изтощава. Неговата съпритива става неефективна, както при изтощения жив организъм.  С други думи, необходимо е да бъде точно установена правилната диагноза на заболяването, за да може да се пристъпи към ефективно лечение. За да стане това са необходими анализи на всички фактори действащи в материалния, социален, духовен  и политически живот, които оказват в различна степен влияние върху раждането и разпространението на това негативно обществено явление като публична изява. Политическата система, световните глобални процеси, демокрацията, медиите, семейството, училището или балканските ни нрави са причина!?. Отговорът на този въпрос е належащ. Най-напред агресията се появи между подрастващото поколение-децата и ученицито, после излезе на улицата и на обществени места (увеселителните  и други заведения, в обществения и личен транспорт). Децата от преди 20 години станаха пълнолетни, но те продължават да носят в себе си натрупаната и неизразходвана  или неправилно изразходвана потенциална негативна енергия в тяхното детство Побоищата, разстрелите, вандалщината, кражбите с взлом, физическият терор и убийства, наркоманията и проституцията станаха нормално ежедневие. Престъпността и агресията не само нарушават спокойствието на гражданите, но започват да задушават нормалния житейски ритъм,  пречат и спъват развитието на нацията, която е една от най-старите в Европа              От гледна точка на  реалната философия ”сградата на общественото битие, и общеественото съзнание” с политическите и икономически и други промени, бе подложена на сериозни, недостатъчно добре обмислени, ремонти, разрушения или реформи. Ако ролята на държавата в базисната материалната сфера (в икономиката, индустрита и селско стопанство) бе намалена и и силно огранияена с политически методи и средства, то заедно с това се нанесе удар върху социалиния и духовен живот, върху общественото съзнание  Тази сграда на най-високите етажи на която се намират възгледите, представите, идеите, астетическите, етическите, и моралните ценности (като форми на общественото съзнание) в една или друга степен бяха подложени на разрушение, засега все още с неефективни мерки и реформи. Който и сектор да се подложи на проверка и анализ ще се установи, че в него има по-малки или по-големи лечими много трудно лечими разсейки на опасното раково обществено заболяване и свързаните с много негативни явления.. Нещо повече базисните фундаментални устои, темелите на тази „обществена сграда” състощи се от политически, правни, полицейски и военни бюрократични струкури и форми  на управление също бяха подложени на ремонти, разрушение или реформи, без да се отчита онова, което става в по-горните етажи, без координация взаимодействие и съгласуваност на общите действия. Заедно с намаляване ролята на държавата и прехвърлянето на нейните функции върху оделни автономно управляваши се частни институции, фирми, организации  и др. се  прекъсна връзката с горепосочените форми на общественото съзнание. То остана съвсем забравено или почти забравено доста време, докато започнаха да се появяват симптомите на опасни негативни обществени явления  За да се укрепи тази сграда е необходимо да се извърши лечение на всички горепосочени структури и форми, свързани със сградата на обественото битие и съзнание. След т.н. „нежна революция” неопитността на ново появилите се отговорни управленски кадри и липсата на стратегически поглед върху безпрецедентния мирен революционен начин по които трябва да се ивърши промяната на една обществено политическа и икомомическа система с друга по най безболезния начин, заедно с някои положителни неща, които взехме от развитите демокрации, пренесохме у нас и техните болести. Това до голяма степен стана на базата на балканските ни страсти, алчност и стремеж към власт и бързо забогатяване, подплатени с неконтролируемите  злоба и завист. А в такива преходни времена, при липсата на правилна тактика и стратегия в действията, много прояви на злото намират благоприятна почва на развитие. Ние сме трудолюбив народ с европейски мечти и азиатска кръв. Като че ли актуално звучат и днес думите на Бащата на историята Херодот; ”Тракийското племе е най-силно и могъщо, след индуското, но на него му липсват водачи, които да го водят” по правилния път. Резултатът от това са всички неудачи на обществото;  нечувана и невиждана престъпност у нас, лошо или разнебитено образование и здравеопазване, икономическо затъване, обедняване, т.е силна поляризация на обществото с извършващото се класово делене на бедни (огромната преобладаваща част) и богати (нищожно малцинство), и неконтролируема експлоатация. Навлязахме в ерата на хищническия капитализъм.. А това не е безобиден и безболезнен процес. Той е свързан с алчност, корупция, наркомания,  проституция, безработица, недоволства, насилие, агресия, убийства, различни форми на тероризъм и неефективнао раздаване на справедливост. Всичко това, наред с внедряване на не малкото коренно противополжни различни, често късогледи политически възгледи, идеи, програми, платформи, концепции и решения, без ясни дългосрочни виждания и стратегия за близкото и далечно бъдеще, създават напрежения в обществото, релаксацията (снемането на които) води до най-различни негативни явления, споменати по-горе. В още по-обобщен план, тази релаксация на натрупиващите се напрежения ако доведе до някои  положителнипромени, може да доведе до отрицателни промени (дори и до катастрофи) от най-различен характер; политически, икономически, социален, духовно просветен, културен, здрвномедицински. Наблюдават се някои симптоми.. Зависи по какъв начин се освобождават тези напрежения могат ли те да се предвиждат, контролират и регулират, да им се въздейства с ефективни средства. Събитията от края на миналия и началото на настоящия век изобилстват с най-различни примери в това отношение. Глобализирането на света е също сериозна предпоставка за взаимно влияние и пренасчне на различни обществени болести свързани с опасни негативни явления. За кратко време моралът и етиката у нас паднаха под „точката на замръзване” Наблюдават се отчаяни или неефективни плахи опити за промяна в положителна посока. .             Агресията като една от негативните форми на изява, т.е на релаксация на определени натрупани напрежения, особено сред подрастващото поколение и младежта, също е резултат на горепосочените обобщени причини имащи комплексен характер.              Нека да се опитаме накратко да погледнем върху ролята и влиянието на някои различни фактори водещи до създаване на напрежения в обществото, снемането на които става причина за появата на негативни явления като физическото насилие, агресия и вандалщината. Да започнем със средствата за масова информация; телевизия, вестници, радиа, филми, интернет. Това са неоспорими мощни средства за влияние и въздействие. Те са душата на обществения организъм  Наред с безспорно огромната жизнена и съществена роля и мисия, която играят и имат да изпълняват  за обществото, като чели в стремежа си да координират действията си,  да взаимодействат с другите структури на обществото и да бъдат полезни в борбата с отрицателните прояви, някои от тях се увличат. До определена степен несъзнателно се изземват функициите на други пряко отговорни изпълнителни органи, като МВР, съдилища, общини, народно събрание, правителство. Или пък не съзнават и забравят, че тяхната основна функция е да възпитават обществото в добродетели в морални и етични ценности. Независимо, че ги наричат четвъртата власт, медиите се намират на едни от най-горните етажи на по-горе спомената обществена сграда, Те повече са свързани с духовното, отколкото с материалното в сложните  отношения „Обществено битие и съзнание”. Медиите, респ. журналистите са високограмотни, иерудирани, и чустшителни към негатишвните явления Това е безспорно, но някои от тях сякаш не могат да траят или да понасят мудността на останалите отговорни институции и започват да действат като следователи, съдии, да правят собствени паралелни разследвания. Нима това е мисията и основното тяхно предназначение. По този начин се създават условия за възникване на напрежения между институциите, и разгорещяване на балканските ни страсти, защото гласно се съди пред общееството по какви ли не сензационни непроверени предварително от компетентни органи проблеми. При това истината от тях трудно се установява  Сблъскването на противополжни мнени, като чели са безрезултатен метод на въздействие. Не рядко се създават условия за клевети, обиди, следват по веригата съдебни дела и отклоняване от основните главни проблеми които стоят за решаване. След определена медийната шумотевица дискутираният проблем затихва. При някои медии комерсиалното, целящо печалби (от разпродажба на вестници например), изпадат съзнателно или не в ролята на подстрекатели, създаващи интриги.. Сериозните медии наистина полагат завидни дори непосилни усилия, но те лесно биват заглушавани с  негативната обилна информация, за кражби, убийства, изнасилвания, корупция и други видове престъпна дейност и негативни факти и събития. Обществото се пресити. Преобладаващата част от филмите не възпитават, а развращават, особено подраствашпто поколение и младежта с ужасаващите екшъни, разстрели, убийства, секс, разрушения и т. н. Това ли е градивното, доброто, положителното, което трябва да се пропагандира!?. С каква цел се върши!? Колкото и да не ни се иска да вярваме, като всяка пропаганда излиза, че се върши с цел да се внедрява в обществото. И някои среди от него са податливи и то се внедрява. При това героите не са като тези, които се жертват в името на някаква национална и значима кауза от важно значение за обществото, какватто се пропагандира и показва с историческите филми свързани с национални освободителни борби или световни войни.. Веротната причина за масовото нахлуване на такива филми са икономическите комерсилални стремежи, конкуренцията и борбата за съществуване на някои медии. Да, печалба при такива филми ще има, но загубите върху обществото могат да се окажат по-големи с не малката степен на отрицателно въздействие., Същото се отнася до Интернет. Разните ”занимателни” игри и филми, свързани с насилие, стрелби, убийства, секс, екшъни и други се възприемат от децата и подрастващото поколение като положителни. Какво е образователното или възпитателно въздейстжие на такива игри, където се разпалват присъщите човешки страсти за насиие и убиване, макар и виртуално!?. Виртуалното скоро излиза на улицата Подрастващите се стараят да се учат и силно подражават на екшън героите, искат да станат герои като тях.Побоите, разстрелите и убийствата за тях не действат в положителна посока, а напротив-точно в обратната отрицателна. Съзнанието на децата и подрастващите трудно може точно и правилно да филтрира полезното, положителното, възпитателното от такива предавания филми и игри. В наше време герои на деня станаха  и продължават да стават престъпници, изнасилвачи, проститутки, убийци, крадци, всякакъв вид алчни играчи, мошенници и т,н, за които някои средства за масова информаци бълват ежедневно негативна информация, действаща за едни като отрицателна енергия, за други като положителна стимулираща ги към подобни действия.. Почти не се говори и пише или много малко се говори и пише за хора на труда от всички области на материалния, социален и духовен живот, за нашите предци от славното ни минало, за историяата („учител на народите”), за Великото българско възраждане, за бележити родолюбиви българи, на които младежта трябва да подражава запозната с техния пример, начин на живот и трудова народополезна дейност. Нашето общество се нуждае от нови възрожденци, от ново Велико възраждане. А това от своя страна се нуждае от нова философия, идеология ако щете или концепция за всички сфери на материалния и духовен живот. Следователно, по проблема трябва ли да има нли не някаква цензура, отговорът на въпроса е ясен и почти очевиден при наличието не само на един вариант за вземане на решение. Още повече не буди съмнение фактът, че тези проблеми са пределно ясни на медиите.             Държавните органи и институции и някои партии са в почти непрекъснато срамно и грозно боричкане помежду си, вероятно някои го правят за надмощие и власт!. Точно тука средствата за масова информация показват, че рибата се вмирисва от главата. Ако целта е да се въздейства по този начин върху тях, практиката показва, че отговорни лидери и техни приближени се държат като богоизбрани, безпогрешни, недосегаеми, криейки се под имунитета си или с връзки и пари оправдавани или освобождавани под гаранция в случаите, когато нарушават законите и вършат престъпления. Какво се постига с представянето на тези негативи пред обществото, което днес много по лесно отсява истината от лъжата.!?. Новини, Да! А може би целта е политиците да се засрамят и поправят или т.н електорат да ги коригира, и оценява за следващите избори, групирайки се около определени лидери и партии!? .Да!? Ама не!“, Вече се говори едва ли не за богоизбрана политическа класа, т.е тази отгледана вече класа е ясна и тя ще ни управлява в бъдеще. Тази класа се откъсна или е в процес на пълно отдалечаване от народа и неговите проблеми, загуби общественото доверие В парламента почти всеки ден сме свидетели на разправии и своеобразни словесни войни, нападки с грубо отношение, вулгарни и недостойни за народни представители изказвания и поведение на някои депутати.. Ами това толкова лесно се пренася надолу и по етажите на власттта, достигайки до т.н. електорат, върху който се влияе. Той може да се настройва, и да се поляризира. Как политиците влияят върху хората!? Достатъчно е да се приведе следния елементарен пример. Веднага след революцията през 1989 г. в парламента попаднаха народни представители с образование предимно в областта на хуманитарните науки; (икономика, право и др , явно с цел да се изработи и приеме новата конституция).Тогава кандидат студентската младеж се юрна към  хуманитарните ВУЗове,  Почуства се отлив от техническите науки. Сега се отчита, че икономиката ни страда и има огромна нужда от към висши технически кадри. В същност най-напред те бяха изгонени на улицата.  Подобно е подражанието на негативни явления, проводници на които са публичните личности; политици, артисти, спортисти.и др. С безотговорното си поведение някои политици действат демобилизиращо, обезкуражаващо, обезверяващо, отрицателно и с подражание на т.н. твърд електорат.. Призивите на отговорните държавни лидери от типа ”Дайте всички да дадем” нормално остават като глас в пустиня  Основната задача на държавните институции е да служат на народа като негови слуги в координация, взаимодействие и съгласуваност помевду си, а не да се плюят помежду си, да създават конфликти, клевети и интриги и то пред цялото общство.и да показват колко те са безгрешни и колко противниците и опонентите виновни за всики беди на народа. Щом един политик може публично да се държи грубо нападайки друг, защо електоратът, обикновенният гражданин да не може да прави същото. подражавайки!? Това важи преди всички за младежта. Какви народни водачи са такива публични личности станали медийни герои, как зрялата част от народа ще ги последва, като се отвръщава от техния начин на живот, поведение, манипулиране и баламосване с груб език в противовес с всякакви морални и етични ценности и норми, често с изрази и думи много далече от книжовния език!?, От друга страна обаче определена част от младежта им подражава!?. От нея утре ще излязат същите, ако не още по лоши и недостойни за народни избраници депутати.. Народът трябва да получи реално, реализуемо право да отзовава народни представители и политици, които не си вършат работата, дават лош, извратен или деформиран личен пример пред обществото със своите заядливи действия, обидни изказвания, подигравки, манипулиране, баламосване и залъгване само и само, за да се задържат на власт, прескачайки като политическа класа от една партия в друга.независимо на какво равнище се намират в иерархията и т,н. Това не е ли подигравка с електората, който ги е избрал в листата на дадена партия!? .Трудно могат да се посочат примери за повече от 20 години властващите за момента да са приели някакво положително и добро предложение на опозицията. Това на практика, под прикритието на демокрацията си е чиста диктатура-мнозинството винаги знае, че то ще печели и налага силово своите решения!? За каква отговорност пред обществото, за какво съгласие, консенсус или координация, взаимодейстшие и съгласуваност в действията  в полза на народа може да се говори!?. Тогава какво развитие и просперитет може да се очаква на народ и отечество!?. Ами те се дебнат помежду си, непрекъснато си нанасят удари, понякога непозволени и срамни, които рефлектират в обществото. И надолу става същото, още по опасно. Властимащите не съзнават, че трябва да дават личен пример пред обществото, че са слуги на народа. Затова с лекота често недобросъвестните и безотговорните си позволяват да го манипулират.  Класовата борба в бъдеще ще придобива все по-сериозни форми на изява. А младежта е най- податлива, най-борбено настроено....             Нека накратно да погледнем някои конкретни източници,  които създават условия за възникване на много от негативните явления на обществото, включителнио за насилието, вандалщината и агресията. Някога работниците са чупели машините, смятайки, че те са виновни за тяхното незавидно положение. Кой е виновен и кои са причините за агресията и вандалщината, свързани с чупене на витрини, обръщане, палене и чупене на автомобили, автобуси и какво ли още не.!?. Нима това е присъщо на демокрацията!? Семейството. То е подложено на стрес и изпитание, особено семеството  на младите хора. За да се изхранват и мъжете и жените трябва да работят. От това страдат децата. Липсва природно заложената майчина и бащината грижа за възпитание, надзор и контрол в първите седем – осем години. Безработицата създава в семейството също негативни, невидими на пръв поглед за обществото, неприятни разговори вътре в семейството, дразги,  разправии, караници, побоища, които се отразяват негативно върху децата.  Останали без надзор в къщи, те или си чатят по Интернет, не рядко дразнейки се помежду си или се скарват още в къщи, излизат на улицата, в училището и т.н.да решат проблемите с физическа сила, както са гледали по филмите. Или пък стоят и гледат разни филми и игри, които възбуждат детските им въобръжение, страсти и мечти за героизъм, най честата реализация на който е агресията, вандалщината. Да оставим, случая с японските традиции, при които девойката отива да учи и да работи, докато създаде семейство и след това със знанията си да възпитава децата! У нас от една страна безработицата принуждава жените да работят, а от друга - по-малко да раждат, за да могат да се развиват в кариерата. Не всички имат възможност да плащат на гувернантки или да се вредят в детски градини. Това става за сметка на децата и се отразява негативно, създавайки напрежения, които имат различна форма на релаксация (снемане на напрежениятата). Не малка част от младежта не желае да живее в закконно утвърдено семейство, както техните предшественици.. Живее се свободно, без да се раждат деца,или ако се раждат при един лесен развод, отново страдат децата. Как растат и какви пълноценни граждани ще станат такива деца!? И това на този етап бавно, но сигурно разрушава традиционния добър семеен и общестшен морал. И това явление не може да мине безболезнено. Още по-страшното е, че деца се раждат и захвърлят в кофи за смет, ненаблюдавано явление в миналото, продават се деца като съвременни роби. Търгува се с човешки органи. Човешкият живот се обезцени. Семейството се изправя пред нови застрашителни предизвикателства, свързани с неговата роля и нормално съществуване. А това безспорно хвърля отпечатък върху децата и подрастващото поколение, върху тяхното мислене и поведение, на улицата, в училишето, на стадиона, в увеселителното заведение, навсякъде сред обществото и т.н. Училището. Неговата роля е свързана с непрекъснатите и неефективни реформи в образованието. Какво му беше лошото на нашето образование-едно от най-доброто в света!? Веднага, след революционните промени през 1989 г. в средствата за масова информация беше съобщено, че по-общ коефициент на интелигентност и образование населението на България е на второ място в света, след това на евреите. Вместо другите страни да се поучат от нашия опит, оказа се че исторически заложеният начин на мислене и действие у нас да рушим, особено при революционни промени, и да се учим от другите, обикновено- от по напредналите големи страни, доведе до много ниска ефективност и образвателно ниво при всички степени на образование – начално, средно, полувисше и висше.(излишно е да се посочва, че проспериращите страни, като Финландия например, залагат приоритетно на образованието, науката и социалното общество). Ако неграмотността в България преди 1989 г. беше ликвидирана, сега броят на неграмотните е отчайващо голям. Къде сме сега!? Неграмотносттта е една от причините за публичната оценка, че Обществото ни е залято с „простащина”. Ами тя простащината е свързана и с негативните явления, като агресия, вандалщина и др.. В нашата нация като че ли  подражанието е генетично заложено.  Вместо да се опираме на някои свои достижения, ние  сме склонни лесно да се прекланяме пред чуждото и  копираме от чужденците всичко модерно, включително и свързаното с развращаване, особено на подрастващите; със секс, порно филми, чалга, разюздани купони, разгулен и разголен живот и насилие, с внедряване на чуждици в иначе богатия ни роден български език и т.н.. В какво родолюбие се възпитават децата като говоримия и писмен език вече е „наводнен” и „обременен” с много чуждици!?. Как ще си опазим езика!? Какво изучават децата по бългасрски език и литература!? Ако отец Пайсий стане от гроба си, сигурно пак ще възкликне както в своята история славянобългарска ”О, неразимний юроде, поради що се срамиш от своя род и език” и пак ще легне в гроба  Водачите и лидерите на партии, държавни институции се показват по средствата за масова информация с техния срамен български език и то в епоха, в която българската азбука и езика ни получиха световно произнание и от Европейския съюз. Както всеки кандидат за работа се явява на интервю и бива тестван и освобождаван поради непригодност, така и политиците трябва да бъдат подлагани на такива тестове. Иначе излиза, че депутатите създават закони, които не важат за тях т.е закони да облагодетелстват самните тях и да се изпълняват от т.н. електорат!? Учашите се загубиха интерес към образованието, към историята, към четенето. Нямат реална представа за миналото. Оправданието не е само с Интернет!?  „Голямото. малко четение” е козметично средство, то едва ли ще накара подрастващото поколение да влезе в библиотеките или в къщи да чете книги и да се образова!?. Подрастващото поколение не се възпитава с различни форми на трудова дейност.. Някога училищата в по-малките населени места (села и градове) имаха собствена ботаническа градина, която обработваха, помагаха в земеделския труд и в животновъдството. В градовете училищата и висшите учебни заведения организираха бригади в помощ на селското стопанство. Липсата на ангажираност с трудова дейност отклонява мисленето и действиято на подрастващите в отрицателна посока, чрез . изразходване на натрупаната енергия, упражнявайки физическа сила, посещение на нощни дискотеки, употреба на алкохол в съчетание с агресия и вандалщина.  Липсва вечерен час, който да се спазва строго., забранени филми с гарантирано ограничение на достъпа на деца и юноши до тях. Съзнанието на децата е концентрирано в партита, купони,  заведения, които са свързани с необуздани и неконтролируеми действия, защото не са достъчно ангажирани с извънкласна трудова дейност, кръжоци, физкултурни занимания, туризъм и други физически натоварвания и т.н. Малко са мъжете учители и възпитатели в средните училища. Някога в епохата на Великото българско възраждане училището, респ. учителят са били издигнати на висок пиедестал в обществената иерархия със своята просветна и културнно образователна народополезна мисия. Ниското заплащане на учители и преподаватели във висшите училища води до корупция, занижаване на изискванията и дисциплината. Парите започнаха да решават всичко. Пари на всяка цена, включително за разпродажба и на оръжие, наркотици, проституция.и т.н. Много се говореше и се писа за ученически униформи. Униформата е съществен атрибут на дисциплината и правилното възпитание. Тя поставя всички под еднакъв социално нравствен знаменател, ученици, военни, полицаи и железничари.  Нещо повече, много от фирмите вече внедряват еднакви облекла на своите работници и служители Децата на богатите могат да се явяват в училище с разкошни дрехи и украшения. Това създава разслоение и между учащите се. Децата на бедните родители растат с ниско самочуствие, за разлика от тези на богатите родители. Идва времето в което някои от тях, макар и със заложби, няма да могат и да учат. Облеклото  оказва силно въздействие особено върху момичетата. Разслоението става причина за формиране на групи създаващи дразги,  трупане на непрежения, снемането на които може да има различни форми на изява, включително индивидуалини и групови побоища, училищна или публична агресия на обществени места, вандалщина и др... Реформите в армията, отмяната на задължителна военна служба за момчетата е сериозен фактор, който води до горепосочените негативни явления свързани с насилие и агресия. Не случайно в традиционната българска реч се казваше ”Мъж, който не е служил войник, не е истински мъж”.  Преминаването през казармата беше важна школа за възпитание на мъжество, ред и дисциплина, каляваща мъжкия характер. Може ли и с какви средства трябва да се замени тази школа за мъжество и дисциплина!? Това е сериозен и актуален проблем на образователната система, чакащ своето решение.  Що се отнася до мерките, те трябва да бъдат много строги. Престижа на полицията, наред с изискванията към нея, трбва да се издигне на високо равнище. Ние сме склонни да обвиняваме полицията за какво ли не.. Полицаят на служба, както войникът на пост е неприкосновено лице. В САЩ например никой не може така безотговорно да се държи с полицай и полиция  Всеки дръзнал да обиди, да удари полицай получава много строго наказание. Авторитетът на полицията там е много голям. От тук идва и респектът. Във Финландия хората доброволно сътрудничат на полицията и го смятат за чест и за дълг пред обществото. А у нас съществува страх от престъпниците.  А може би и полицията е недобре обучена как трябва да се действа без да се създават опасни ситуации водещи до агресивни действия Правосъдието трябва да е строго. Каква е това правосъдие, което пуска престъпник под парична гаранция. Това създава условия за непрекъснато откупване и за ненаказана корупция разбира се, на богати престъпници, каквито отечественото ни правосъдие положи и полага  големи усилия и грижи да ги отглежда. Какво лошо имаше в т.н. „доброволни отряди”, които бяха започнали да дежурят денонощно и всички мъже от кварталите се явяваха доброволно веднъж или два пъти в месеца. Имаше реален резултат. Нима това е в противоречие с демокрацията или то е отживелица от миналото!? На практика преобладашащата част от възникналите по-гореизложени проблеми  с предприетите плахи и неефативни мерки за тяхното решаване, след определена медийна шумотевица отново заглъхват и след определен инкубационен (скрит подготвителен период) симптомите на болестта отново се появяват, заболяването става хронично и още по остро с тежки последици. Така стоят проблемите с физическото насилие, вандалщината и агресията. По-горе е спомената само определена част от хроничните заболявания на обществото, и основните фактори създаващи благоприятна почва за тяхното раждане и развитие. Накрая неизбежно възниква въпросът, кой е единственият и решаващ  фактор!?, Трудно може да се установи. Причините за агрессията и другите негативни явления са комплексни За да се излекува обществото е необходимо със съответните закононодателни и изпълнителски правителствени решения да се впрегнат в работа всички етажи в сградата на общественото битие и съзнание, главната цел на които е да се немярят „кривиците” за да може правилно да се определят комплексните причини за тях. Правилното формулиране на точната диагноза и степен на развитие на общественото заболяване разпростиращо се във всички сфери на материалния, социален и духовен живот, е необходимо като гаранция, за да може то да бъде изрязано все още като доброкачествен тумор, преди да се изродило в злокачествен пагубен тумор, смазващ и унищожаващ задъхващото се общество с преодоляването на какви ли не други проблеми, и по този начин да се осигури нормалното функциониране и развитие...                                                                           Подгортвил д-р Богомил Великов Колев



Гласувай:
5



1. iliada - Добър въпрос!Аз също си го задавам ,Богомил!
09.03.2011 21:49
Училището. Неговата роля е свързана с непрекъснатите и неефективни реформи в образованието. Какво му беше лошото на нашето образование-едно от най-доброто в света!?
цитирай
2. bogomil - Благодаря на Илиада
10.03.2011 18:52
Уважаема Илиада,
Вие като професионалист в областта на правото много точно сте схванала една от основните причини за лошото образование и пренасяне на чуждия опит на българска земя по един необмислен, некомпетемтен или инерционен начоин. Бил съм в САЩ за около 45 дни .Имам малко представа какво е образованието там. Не случайино българско дете като отиде там примерно да се запише за 2ри клас. му се дава направо 3ти клас. Помагал съм на гимназистка от 9-ти клас , По математика там учат това, което тук се учи в прогимназията . Вишисти по бизнес администрация изучават елементарни неща математика, които тук се знаят от гимназисти. На телевизионно състезание между студенти се задава въпрос, кое е по-голямо Слънцето или Луната. Отговарят Луната. у нас първолаците ще отговорят правилно. Не знаят къде е Канада!? Американците са коне с каяаци. Ако не са емигрантите Америка ще се окаже колос на глинени крака. И въпреки това отново се учим от по=големич брат. Въвеждането на тестовете като изпяит са американско изобретение. Те нямат собствено културно наследство от далечно минало, богата история като нас. В началото на прехода у нас идваше една жена Американка -по финансови въпросе, въвеждане на валутен борд, Тогава на открита сцена в нейна чест представят театрална постановка, ако не се лъжа за цар Шишман. Спомням си едно нейно изказване коети цитирам по памет "Учъдвам се, казва тя, държава с такава богата история и култура как е изпаднала в такова тежко и незавидно положение"!?“ Та мисълта ми е, че във всичко се стараем да копираме от новия брат, ан от якои наши постижения например в образованието, пък и в здрасвеопазването тябваше те да се учат от нас. Американците наистина копират много неща от Стара Европа и като чуят европеец се отнасят с почитание към него. Става дума за обикновения редови американец. Те копират всичко. Достатъчно е да спомена само, че в САЩ Има градове носещи имена на всички европейски столици-

с поздрав www.bogomil.blog.bg
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogomil
Категория: Други
Прочетен: 2030858
Постинги: 452
Коментари: 1153
Гласове: 1970
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930