Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.11.2012 17:50 - 6-ти ноември-Празник на Машиностроителя
Автор: bogomil Категория: Хоби   
Прочетен: 2237 Коментари: 3 Гласове:
2

Последна промяна: 07.11.2012 06:58

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
          Подробната информация, която е дадена в този материал има за цел да изпълнява ролята на убедителна аргументация на проблемите в икономиката, респ. в машиностроенето, а те са свързани преди всичко с липсата на достатъчно висши технически кадри и с необходимостта от повишаване качеството на тяхната подготовка, разбира се и с политиката и стратегията в краткосрочен и дългосрочен план. Имам непосредствени наблюдения в някои ВУЗ, изследователски научни институти, включително и в БАН, както и за изследователската и внедрителска дейност.          ПРОБЛЕМИ В МАШИНОСТРОИТЕЛНИЯ БРАНШ               Съгласно официални източници до скоро броят на реално работещите машиностроителни предприятия у нас в областта на машиностроенето e възлизал на около 1890, а броят на заетите в тях - около 112000. Tова прави 4,9% от всички заети в страната. Чуждестранните инвестиции за периода 1998-2006 г. достигат 219 милиона долара. 70% от предприятията са категоризирани като ”малки(микро)”, тъй като техният персонал е под 10 души и ”средни”  . Годишните приходи от продажби са около и под 1 милион лева. У нас има няколко големи машиностроителни центрове: София, Пловдив, Варна, Русе, Перник, Плевен, Ловеч, Стара Загора и др. Инвестициите в бранша са преди всичко за сметка на увеличаване на основния капитал, който като пример от 284,8 милиона лева през 2001 г., нараства на 410,2 милиона през 2004 г. През последните няколко години, съгласно източници, се наблюдава определен по-активен чуждестранен интерес от инвеститори в машиностроенето. В преговорните глави при прсъединяването към Европейския съюз (ЕС) са изброени редица изисквания към машинострителните фирми. Много важни и конкретни са те в главата ”Свободно движение на стоки”. Продуктите, респ. машините и съоръженията трябва да отговарят на изискванията на ЕС за безопасност и да имат знака ”СЕ”. Без този знак машиностроителните фирми не могат да излизат на европейския пазар. На практика изискванията на ЕС към фирмите са сложни и променящи се. Това създава трудности в тяхната дейност. Има фирми ръководствата на които не са запознати с тези изисквания. Системите по качеството ИSО 9000 непрекъснато се внедряват. Малко позната е системата за управление съгласно БДС EN 45011. На пазара се предлагат продукти без сертификат за качество, както вносни, така и български. У нас нахлуват нискокачествени продукти чрез внос и от вън.
           Създава се впечатление, че без да са усвоени тези важни системи, машиностроителните фирми не могат да работят и излизат на Европейския пазар. Системите за управление на качеството са от доброволната сфера на регулиране, характеризиращи доверието базирано с качествената продукция. Това е от съществено значение за оцеляване и развитие на машиностроителните фирми в условията на конкуренция. Съгласно източници, в страните на ЕС има много фирми, които все още нямат лицензирани системи по ИСО 9000.
Все по-важни и по-големи стават изискванията към машиностроителните фирми свързани с екологичните проблеми и условията на труд. Най-остри са тия проблеми във фирмите, които се занимават с металолеене: леярните, фирмите занимаващи се металургично производство (до неотдавно Кремиковският металургичен комбинат и др.). В областта на хладилната техника  екологичните проблеми са почти решени. Там съществува един проблем свързан с екотаксите, които оскъпяват изделията и затрудняват тяхното производство. Голям проблем в машиностроителните фирми са безопасните условия на работа. И тук най-големи са проблемите свързани с металолеенето. Особено тежки са екологичните проблеми и проблемите свързани с условията на труд  в ново появилите се малки леярни. Решаването на тези прблеми е свързано с необходимостта от много средства (какъвто е проблемът и с МК ”Кремиковци”, който вече на практика е ликвириран и не функционира) . Съгласно източници, липсват ефективни програми за подпомагане на фирмите за решаване на тези проблеми. Необходимо е да се отбележи, че в редица европейски страни тези проблеми са решени по един великолепен начин. Например, известни плажове съжителстват с металургични фирми и околната среда е напълно запазена. За целта се внедряват аспирационно обезопрашителни системи с висок коефициент на полезно действие по отношение улавянето на вредните прахогазови емисии. Такава надеждна аспирационно обезпрашителна система е например на италианската фирма „Даниели”, която беше доставена у нас (в Перник) малко преди „нежната революция” и неясно какво стана с нея.                                     Основният проблем свързан с изследването и начина на работа, след влизането на България в ЕС, опира до конкурентноспособността. Изказва се предположение, съгласно източници, че намаляването на данък печалба до най-ниското ниво в Европа -10% и очакваното намаляване с 3% на осигурителната тежест за работодателите е подкрепа за бизнеса, което ще доведе до подобряване на бизнес климата у нас.             След влизането на България в ЕС най-голямата заплаха за машностроителните фирми съгласно източници се очаква да дойде от китайските фирми - производители на машиностроителна продукция. На Европейския пазар и на световния пазар се появи масово евтина китайска продукция. Експертите очакват китайското ”нашествие” в Европа да засегне различни подсектори от машиностроенето. Съгласно източници, това вече засегна производителите на дървообработващи машини, електроинструменти и крепежни елементи. Разбира се наред с висококачествена продукция пазарът се насища и с много лошокачествена продукция, която задължително трябва да бъде представена на специализираните органи за издаване на сертификати за качество и безопасност при работа.(личните ми наблюдения като консултант на такава една фирма за издаване на сертификати е, че на пазара у нас се доставя много продукти с невероятно лощо качество и че някои търговци избягват много важни експертни услуги ). Пазарът за широко потребление е залят от лошокачествени продукти и за бита. Правят се опити да се търсят алтернативни стратегии за противопоставеяне на конкуренцията, но на този етап тя е особено важна за оцеляването и развитието на машиностроителните фирми у нас.             Ето какво отговаря пред експерти от машинострителния сектор един собственик и управител на фирма („Екита” в град Петрич-инж. Кирил Георгиев): По отношение на кадрите – „пълна трагедия. Квалифицирани кадри липсват.” Мениджърският екип във фирмата е той, синът му, дъщеря му и няколко близки приятели. По-голямата част от работниците са бивши бармани, сервитъори, готвачи и други с ниска квлификация, които те са принудени да обучават. „След като поработят няколко месеца напускат и заминават за чужбина”. По отношение на Китайското нахлуване на мащиностроителна продукция. Той заявява следното: „Продуктите, които произвеждаме са с много по-високо качество от това на китайското производство и с цени близки до техните. Но германците не се ориентират и донякъде по инерция купуват от тях. През тази година на панаира в Хановер - 2007, особено внимание се отделя на китайските производители. Смятам, че китайците тепърва ще ни създават проблеми с цените и доставките, благодарение на монопола, който постепенно ще постигнат, докарвайки до фалит европейските производители. В момента ”стискат зъби”, но аз им давам още 3-4 години, след което те ще обявят други по-високи цени. Съсипаха някои модерни европейски фабрики. ”Откраднаха” много от готовите изделия, разработки и „ноу-хау”. Известно е, че с кражба най-бъзо се забогатява. И тук на панаира (в Хановер) аз виждам как ходят, снимат, взимат каталози, оферти, а не си оставят визитната картичка. Крадат информация и няма кой да ги спре.”             Подобни бяха ”кражбите” и на японците преди години. Неслучайно за кратко време те успяха да постигнат икономическо чудо, опирайки се разбира се и на техните традиции. По всяка вероятност, учейки се от японците, китайците са възприели техния ефективен опит. Днес Китай започва да изпреварва традиционно силно развити западно европейски страни, включитлно и САЩ.                                     Съгласно специализирани източници, машиностроителният сектор си остава един от най-ниско ефективните в икономиката. Това се дължи преди всичко на остарелите технологии, респективно машини и друго оборудване и на тяхната ниска степен на приложение.             Конкурентноспособността на машиностреоенето се снижава и от факта, че то е един от най-големие потребители на енергия. А това е свързано с разходи, които снижават конкурентноспособността му и ограничават възможностите за развитие , Съгласно източници, произведената продукция е с ниска добавена стойност . Машиностроителните предприятия са затруднени да създадат собствени възможности за инвестиции и по нататъшно развитие.             Посочва се, че проблемът свързан с доходността е от първостепенно значение за работта на машиностроителните фирми. Впрочем това е проблем и за страни с водещо машиностроене в света, като Германия, Япония, САЩ. В тези и други развити страни са реализирани програмите за намаляване на разходите и са оптимизирани процесите във фирмите. Съгласно източници, в повечето български фирми тези проблеми са започнали да се решават. Експертите очакват, че след 2007-2008 година машиностроителните фирми ще се озоват в ситуация налагаща необходимостта от непрекъснато доказване на пазара. Според тях ще оцелеят само ония, които постоянно работят за повишаване на ефективността и конкурентноспособността, както това става в развитите страни. Там машиностроенето непрекъснато се развива. Има фирми, които фалират. У нас това се очертава като основен бъдещ проблем.  Малко са фирмите, които се интересуват от научните новости и достижения и още по-малко са тези, които търсят тяхното внедряване в производството. Взаимната обмяна на информация между изследователи от институти (други научни звена), производители и потребители се оказва икономически най-изгодна и технологически най-целесъобразна. Разработената от японскатото автомобилостроене формула ”базови (фунданентални) изследвания→прилжни изследваия → развойна дейност → производство” намира вече приложение в редица страни и на ЕС. В продължение на няколко десетеки години, още преди 1989 г., (подготвилият този материал, е работил съвместно със специалисти производственици в областта на металолеенето) и в резултат е доказана ефективността на усъвършенстваната формула ”базови (фундаментални) изследвания ↔ приложни изследвания ↔ развойна дейност ↔ производство ↔ потребление”. Оказва се, че тази разработена формула, независимо от японската автомобилна промишленост е по-ефективна, тъй като за разлика от тази на японците създаваща връзка на заинтересованите звена по формулата само от ляво на дясно, при новата формула това е осъществено в двете посоки (от ляво на дясно и обратно). Това създава гъвкавост и оперативност при вземане на бързи и ефективни решения. За успешното развитие на съвременния бизнес от съществено значение е да се знае всичко за клиента, за неговите проблеми, нужди и поведение на мащиностроителната продукция като потребител. В това отношение активна помощ може да оказва т.н ”електронна търговия”. Кризата на инженери, икономисти и друг висш кадър в отрасъла също е причина за незаинтересованост към новостите и достиженията . Съгласно източници, голям е процентът от фирмите, които все още нямат намерение да се обръщат към банките и лизинговите компании, за да финансират дейността си, и се очакваше да се опрат на възможностите, предлагани от структурните ЕС. Все още недостатъчно са познати насоките и общите правила за кандидатстване по структурните фондове и оперативната програма; ”Развитие на конкурентно способността на Българската икономика ”. Големите, средни и малки предприатия  и микропредприятията могат да получават финансова подкрепа от Министерството на икономиката и промишлеността, чрез нейния подопечен орган ”Изпълнителна агенция за подпомагане на малки и средни предприятия”. Дирекция ”Европейски фондове за конкурентноспособност”, като управляващ орган на горепосочената оперативна програма за периода 2007-2013 г., редовно обявява конкурси по няколко приоритетни оси свързани с, където авторът на този материал е външен независим експерт; а) развитие на икономиката, чрез базиране на знанието и иновативните дейности (подкрепа и внедряване в производството на иновативни продукти; подкрепа, създаване и развитие на стартиращи иновативни предприятия), б).Повишаване ефективността на предприятията и развитие на благоприятна бизнес среда, в) Финансови ресурси за развитие на предприятията, г) Укрепване на международните пазарни позиции на българската икономика, д) Техническа помощ. Целта е реализация на технологична модернизация на големи, средни и малки предприятия, покриване на международно признати стандарти, подкрепа за внедряване в производството на иновативни продукти, процеси и предоставяне на иновативни услуги, насърчаване на ефектвно инвестиране и т.н.. Само по този начин в страната ще може да се развие динамична икономика способна да излезе успешно на европейския и световен пазар. Съгласно източници и експертни специализирани браншови проучвания в областта намашиностроенето, най-големите пречки и трудности, които се срещат при анкетиране се оказват  следните (запитаните са дали повече от един отговор): 1. Липсата на квалифицирана работна ръка (50%) и ниското качество на административното обслужване (55%). Предишните години процентите са били доста по-ниски. Явно старите кадри постепенно се пенсионират, а младите не работят по предназначение.. 2. Високото осигурително бреме и нелоялна конкуренция са следващата група от пречки - 45%. През предходните години също са били по-ниски. 3. Бюрокрацията - 40%. Тя също отбелязва нарастване спрямо предходните години. 4. Мудната и неефективна съдебна система - 35%. И тук се отбелязва нарастване 5. Корупцията - 30% - също нараства. 6. Нелегалният внос - 25%. Нараства. 7. Данъчното облагане - 20% Относно случаите на корупция се посочват следните сфери (съгласно извършени официални експертни проучвания някои са посочили повече от 1 отговор): 1. Лицензионни, разрешителни и регистрационни режими - 50% 2. Митническо обслужване - 30% 3. Обществени порички - 50% 4. Съдебна система - 40% Отбелязва се, че при митническото обслужване, в резултат на въведените европейски норми, задължителни за тези услуги се наблюдава подобрение. Намаляването на осигурителното бреме с 6 пункта е позволило на 25% от анкетираните да увеличат работните заплати на персонала с който се разполага, а 30% са инвестирали смесените средства в непосредствената производствена дейност. 35% твърдят, че намалението не се е отразило съществено на дейността им. 89% се надяват на ниво намаление на осигурителните вноски. Решението за намаляване на корпоративния данък до 10% за 2007 г.се оценява като сериозна положителна стъпка . Съгласно източници, смята се, че това неминуемо ще води до извеждане на сивата икономика на светло (53%). 30% смятат, че това от своя страна води до подобрение на инвестициония климат. 17% са на мнение, че корпоративният данък не е най-големият проблем за бизнеса и намаляването му няма да се отрази съществено на бизнеса у нас. Много сериозен е проблемът с инженерно-техническите кадри. 69% заявяват, че имат недостиг на квалифицирани кадри. 26% от тях не могат да намерят подходящи кандидати за определени позиции. Едва 5% смятат, че нямат проблеми с кадрите. Най-търсени са тесните специалисти - 75%, следват изпълнителските кадри - 45% и ръководен персонал - 25%. Най-малко търсене има за административния персонал. Голям е недостигът на основните машиностроителни професии - стругари, заварчици, леяри, борвергисти, каруселисти, оператори на машини. Този проблем е характерен не само за България. Недостиг на квалифицирани машиностроителни кадри има и в страните на ЕС и в САЩ. Ситуациата се усложнява и от факта, че не малка част от специалистите търсят работа в чужбина, особено след присъединяването ни към  ЕС. Горепосочените проблеми принуждават голяма част от бизнесмените (79% от запитаните) да започнат да обучават своя персонал. 60% от мениджърите изразяват готовност да инвестират за това обучение собствен средства. 40 % за същата цел използват възможностите на програмите на Агенцията по заетостта. По характера на обучението - 60% имат намерение да обучат своите екипи за работа с проекти, 50%- в повишаване на професионалната квалификация, 35% - за работа в екип. По отношение изучаването на чужди езици - 25% проявяват такова желание, 5% - проявяват интерес към изучаване и подържане на системите ISO и OHSAS. С тревога и загриженост трябва да се отбележи, че няма никакъв интерес към обучението по компютърна грамотност. (Едва ли този проблем е решен 100%!?). 63% заявяват, че имат пресрочени несъбрани вземания от контрагени. В предходните години този процент е бил по-малък. По отношение на корупцията - 36% заявяват, че нейното ниво не се променя, 16% смятат, че тя нараства . Има и такива, които са на мнение, че тя е намалена (16%), а 32% се затрудняват да дадат отговор. Относно престъпността -  47% са на мнение, че тя не се променя, според 11%- има увеличение, 16% - смятат, че е намаляла, 26% - не могат да преценят. Сивата икономика - 32% от анкетираните са на мнение, че делът й намалява, 47% - няма промяна. По въпроса за причините за съществуване на сивата икономика - 70% посочват корупцията сред държавните контролни органи, 40% - нелегалния внос. Според 35% некачественият административен контрол, лошата бизнескултура, променящото се и неизпипано законодателство създават много добри условия за развитие на сивата икономика. 30% смятат за основна причина – високата осигурителна тяжест за преодоляване на проблемите със сивата икономика. 55% предлагат – чувствително намаление на осигурителния данък 50% предлагат - подобряване на административния контрол и 25% - на митническия. 35% предлагат - въвеждане на задължителна регистрация на ДДС % По отношението на бизнеса към властта - 47% одобряват работата на президентската институция; 32% - данъчната администрация, по 26% - изпълнителната власт и митническата адмиистрация; 21% - общинската власт; 16% - одобрение за парламента; 11% одобряват съдебната власт. Най-незаинтересовани и неоткликващи към дейността на бизнеса са: съдебната власт - 57% от запитаните, местната власт - 53%,  народното събрание - 47%, изпълнителната  власт - 42%, данъчната администрация - 32% и митническата администрация - 21%.. Неодобрение към президентската институция  - 16%. Според официалната анкета общо взето хората на бизнеса се затрудняват да дадат оценка на държавните органи. Липсата на кадри и слабата производителност на труда са главните проблеми, които компаниите трябва да решат. Съгласно източници в Германия годишно един работник произвежда машиностроителна продукция за 142000 евро, а в България това производство е 10 пъти по-малко и едва достига 14400 евро. Производителността според експерти е 10 пъти по-ниска спрямо продажбите. Спрямо добавената стойност нашите фирми изостават 3 пъти. Новата стратегия за развитието на машиностроенето в България, съгласно официални източници е осмата от поредицата отраслови стратегии, която е разработена у нас с помощта на германското бюро за техническо сътрудничество GTZ. Проектите са по програмата „Насърчаване на иконмиката и заетостта в България”, която се осъществява съвместно с германското и българското правителство за подпомагане на българската икономика. Нейният основен механизъм са секторните стратегии на отделните браншове. GTZ работи изключително с браншовите организации, поради убедеността, че те са посредник и важен фактор за ефективния диалог между производители и правителство. Съгласно източници, новата стратегия за развитието на мащиностроенето има за цел да превърне отрасъла във водещ високотехнологичен сектор на българската икономика със стабилни позиции на международния пазар. Тази нова стратегия поставя и редица въпроси пред бизнеса в машиностроителния бранш. Например: Ще успее ли да съдейства за промените в машиностроителния сектор, като стимулира сътрудничеството между фирмите в отрасъла, между обществения и частния сектор? Ще съумее ли държавата да осъществи така дълго очакваната реформа в образованието, насърчаващо сътрудничеството между фирмите и образователните институции. Ще се намерят ли структурни форми за взаимно заинтересовано сътрудничество между научно-изследователските институции, производители и потребители на машиностроителна продукция? Ще създаде ли държавата необходимите предпоставки за ефективно оползотворяване на средствата за структурните и от другите програми на ЕС? Каква е ролята на браншовите организации в това отношение? Съгласно източници, през последните десетина години машиностроителния сектор постепенно се съвзема от кризата и се развива, но според официалните данни, той все още е далече от лидерите, чиято производителност е в пъти по-висока от тази на българските фирми. Връзката ”Наука-производство - (потребление)” е силно нарушена. Опитът и наблюденията показват неотложната необходимост да се създадат нови структури, стимулиращи както научните кадри, така и производствените във взаимно изгодното им сътрудничество, включвайки се в горепосочена оперативна програма” Развитие на конкурентноспособна българска икономика „-2007-2013г", където авторът е утвърден за външен експерт чрез конкурс... Нарушената взаимна връзка между науката и производството е причина както за неефективната производствена дейност и неконкурентноспособна продукция, така и на научната. Много от производствените фирми продължават да залагат на старото амортизирано обрудване и технологии. Голяма част от научно изследователските институти, включително и академични, за да оцелеят са се превърнали на трудово-производителни кооперации, вместо да разработват и внедряват новости в производството. Тази жизнено необходима права и обратна връзка „наука-производство-потребление (клиенти)” е от съществено значение за оцеляване на заинтересованите звена. Фирмите все още не търсят задоволително услугите на институтите, защото трябват допълнителни разходи. Но борбата за оцеляване рано или по-късно ще ги принуди да създават собствени изследователски структури и кадри, които да усъвършенствуват конкретното производство със собстени разработки или с приложение на върхови световни достижения. Такива вътрешни изследователски центрове ще могат да създават само едрите машинострителни (пък и други) предприятия. По-малките фирми неизбежно ще фалират, ако не търсят още от сега услугите на съществуващите специализирани институти.                         Как се решава проблемът с привличането на млади кадри, например в една от водещте страни от ЕС - Германия. Това е традиция на панаирите „Хановер”. Под мотото ”Машиностроенето – престижна професия”  продължава успешното привличане на млади кадри за Германската промишленост по металообработване. Съгласно официални източници, в момента над 50000 младежи са информирани за професиите , изискванията, обема и естеството на работата и възможностите за кариера в сектора машиностроене. У нас след „нежната революция” имаше силно принизяване на инженеро-техническите специалисти. Малко са желащите за техническите ВУЗ. Почти нищо не привлича младите висши кадри към научно изследователска работа, която се превръща в чисто производствено занаятчийска и освен това ниско платена, без перспективи за развитие в кариерата.. Заниженият контрол, поради зле тълкуваната автономност води и ще продължи да води и да предизвиква проблеми и кризи в подготовката на висши технически кадри. Освен това наличните кадри застаряват. „Топят се” при пенсиониране. Качеството в образованието, степента на подготовка на младите специалисти във ВУЗ силно спадна. Кризата за технически кадри, включително и за висококвалиицирани се очертава да става все по-остра. Явно в това отношение няма ясна краткосрочна и дългосрочна стратегия. България се изправя и пред друг проблем, как да привлече младите кадри, които напуснаха сътраната след „нежната революция” през 1989 г. На дневен ред е необходимостта от привличане на работна ръка от другите страни.  Всичко това е неразривно свързано с  желания за по-бързо преодоляване на проблемите и за общ просперитет на страната, респ. на икономиката и в конкретния случай на машиностроенето като стратегически отрасъл, с развитие на конкурентноспособност на пазара и завоюване на добри печеливши позиции в Европа и Света.
             Забележка:1. Материалът е подготвен на базата на лични наблюдения,  използване, проучване и обработване на официални научни източници в областта на машиностроенето.                                                Подготвил д-р инж. Богомил Великов Колев



Гласувай:
2


Вълнообразно


1. bogomil - Относно постинга
05.11.2012 17:54
1. текстът е публикуван във вестник Наука и общество с автор моя скромна милост Бр.2/27.02.2009, стр.13-15. Машиностроене или металообработване.
2. Във вестник Дневник е публукувана моя публикация на български и английски език; Бр.225/19.11,2008., стр.18. Инженерните кадри намаляват застрашително. Br.225/19.11.2008, p.18. Engineering staff shotfall Looms Large

www.bogomil.blog.bg
цитирай
2. magnoliya - Поздрави за двата постинга! О...
05.11.2012 22:41
Поздрави за двата постинга!
Обширният постинг за развитието на металургията през вековете и незавидното положение на машиностроенето в България. Много и трудноразрешими са проблемите.
И все пак: Честит празник на всички, празнуващи деня на металурга и на машиностроителя!
Приятно изкарване!
цитирай
3. bogomil - Благодаря на magnoliya
06.11.2012 12:37
Уважаема Магнолия,
Прави много приятно впечатление вашият отклик към проблемите на металургията и машиностроенето, които отразявам в моите постинги, за което ви благодаря. Нашата малка държава може да бъде превърната в една райска градина, ако всички бяха като вас грижовни и отговорни стопани, ако държавата ни има ясна стратегия за развитие в близкото и по-далечно бъдеще на всички отрасли на индустрията, земеделието, животновъдството , пороизводствата, ако имаше ясна стратегия в областа на социалната политика, духовността, ако има координация, взаимодействие и съгласуваност в дейността на различните управленчески структури и т.н. и т.н.


с поздав, уважение и най-добри пожелания

www.bogomil.blog.bg



цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogomil
Категория: Други
Прочетен: 2026777
Постинги: 452
Коментари: 1153
Гласове: 1970
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031