Постинг
05.08.2014 20:32 -
Преображение
Автор: bogomil
Категория: История
Прочетен: 1443 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 05.08.2014 20:40

Прочетен: 1443 Коментари: 0 Гласове:
3
Последна промяна: 05.08.2014 20:40
П Р Е О Б Р А Ж Е Н И Е
Този голям християнски празник е утановен в първите векове на християнството и напомня за едно от най важните събития—явяването на Господа в небесна слава пред трима от учениците. Юдеите не узнали в Христа очаквания Месия. Te старателно изучавали пророчествата, но превратно тълкували техния смисъл и мислели, че очакваният Месия ще го освободи от робството на чужденците, ще възвеличи със земна слава и ще седене на Даводовия престол. Юдеите не разбрали, че в пророчествата се говори за небесно, а не за земно царство, за вечни блага, а не за светски изгоди. Дори самите апостоли не били съвсем чужди на подобни земни помисли, че Исус Христос ще възстанови израилското царство, спорели помежду си кой от тях ще бъде тогава най-голям. Затова за тях, съгласно синодални източници, е било недопустимо, Исус Христос, Син Божи, и Спасител на света, да понася страдания и унижения от юдеите. Това им се показало несъвместимо с Неговото величие и слава.
Обаче Господ беседвал често с учениците си за Своите страдания. Например Той казвал ,,че Нему предстои да бъде изхвърлен от първосвещенниците и книжниците, да бъде убит и на третия ден да възкръсне”. Сърцата на учениците се изпълвали със скръб от тези думи. Петър му казал; ”Пази Боже! Това Господи няма да стане с Тебе!” Тогава Спасителят строго укорил Петър и му казал, че той мисли не за онова, що е Божествено, а за това що е човешко.
Скоро след тази беседа с учениците си, за да укрепи вярата им Господ се показал на трима от апостолите в небесна слава. Като взел със Себе си Петър, Яков и Йоан, Той се изкачил с тях на Тиворската планина в Галилея. Там се отдалечил малко и започнал да се моли. Учениците заспали. Щом се събудили видяли Исус преобразен; с изменено лице светло като слънце, с дрехи бели като сняг. С него били Моисей и Илия. Учениците от страх паднали пред него. Господ се допрял до тях и им казала „Станете, не бойте се!” И като станали, те видели Исус Христос в обикновения Негов вид. Те слеззли от планината, а Той им забранил да говорят за това, което са видели, докато Син Човечески не възкръсне
Това събитие било предназначено да предпази апостолите от униние и сътмнение при вида на Христовите страдания и да укрепи вярата им. Двамата велики представители на стария завет Моисей и Илия засвидетелствали със своето присъствие, че това събитие е било действително, и че това е Оня, за когото предсказали пророците. Окръжени от небесна слава, тия свети мъже беседвали с Йисус Христос за Неговите спасители страдания и доброволна смърт. Най-после, това чудно явление трябвало да отвлече апостолите от земните помисли за величие, като ги направи свидетели на небесната слава на Йисус Христос.
Българската православна църква чества Преображение Господне на 6-ти август, и отбелязва средата на 15 дневния пост в чест на Божията майка, преди Успение Богородично. Сред народа по традиция този ден се нарича „Преображение”, но в някои райони на Южна България, например в Странджа, Сакар и Родопите е известен като „Св. Сотир”, „Сотировден”, „Стотировден”. Съгласно източници за живеещите по край Черноморското крайбрежие гърци празникът се нарича „Тай Сотирос”. Според поверието и народната традиция нa този празник се забранява използването на грозде, тъй като то още не е кръстено. Сутринта стопаните в селото откъсват първите чепки грозде и ги занасят в църквата с варено жито, където свещенникът ги освещава заедно с други летни плодове-ябълки, круши, дини и др. След това жените ги раздават на близки и съседи в махалата. Съгласно поверието, ако някой не спазва забраната и консумира грозде преди Преображение Господне, ще страда от болки на зъбите. В Разградския район се забранява да се яде червено грозде и диня на този ден, за да не се “преобрази” човек, т.е да не излязат по тялото му някакви белези. Според традицията, на Преображение в Южна България започва подготовката на пчеларите за техния патронен празник – Голяма Богородица. Пчеларите преглеждат кошерите и пчелите, вземат няколко пити с мед. След това отиват в църквата, където на Успение Богородично се освещават и се раздават за здраве, добра паша за пчелите и добър добив на мед. В Тракия почитат Св. Богородица като пчеларка и покровителка на пчеларството. В Северна България се смята, че на Преображение времето започва да се преобразява”, т.е че дните и нощите застудяват, особено утрините и вечерите, водите на изворите, реките и морето застудяват и стават проблемни или непригодни за къпане. Това е гранично време, между лятото и есента, свързано с “преобразяването” на Слънцето и живата природа. В Западна България, съгласно източниците и поверието, в полунощ срещу празника „преображение”, „ небето се отваря и Господ се явява в сияйна светлина”, „Дърветата се кланят до земята”. Вярва се, че мечтата винаги се сбъдва. Същото поверие в някои други райони на България е разпространено по време на нощта срещу Рождество Христово (Коледа), Богоявление или Великден. В Родопите вярват, че Господ “прибрязнувал” - пускал слънчева бразда в небето и така давал знак, че е дошло времето за есенна сеитба. Прелетните птици-лястовици, щъркели и др. се събират на ята и поемат пътя към топлите страни, а гущери и змии се прибират в леговищата си под земята. Съобщава се, че според поверието в Западна и Северна България и по северните старопланински склонове, на Преображение се изпълняват обредни действия с лечебна цел, основна роля в които се възлага на слънцето и слънчогледа. В Ловешко и Плевенско рано преди изгрев Слънце откъсват слънчогледовата пита, и цвета на слънчогледа. После пробиват дупка в средата на питата и преливат през нея три пъти вода, с която се мият или пият онези, за които се смята, че са урочасани. В Берковско през нощта срещу Преображение човек, който прави магия за любов, трябва да обиколи гол три пъти стрък слънчоглед, изричайки следните думи като заклинание: ”Каквото се е преобърнало в гората на Преображение, земята, небето, слънцето по слънчогледа, лятото на зима, така да се преобърне (тук се споменава името на омагьосвания) към (името на този, който прави магията) и както не може без слънце, така и той да не може без мене!” После мълчешком и без да се обръща назад, човекът се облича и отива в къщи да си легне. Преди изгрев Слънце той откъсва слънчогледовата пита и през дупка в средата й прелива вода, която е загребана от реката със зелена паница, като изрича същото заклинание. Тази вода тайно слагат във водата или в храната на любимия човек. Забележка; Материалът е подготвен като са ползвани различни исторически синодални източници и други източници от богатата съкровищница на българскoто народно творчество и фолклор; народни умотворения, обреди, народни песни и танци, традиции и празници.. Подготвил. Богомил Великов Колев www.bogomil.blog.bg

Българската православна църква чества Преображение Господне на 6-ти август, и отбелязва средата на 15 дневния пост в чест на Божията майка, преди Успение Богородично. Сред народа по традиция този ден се нарича „Преображение”, но в някои райони на Южна България, например в Странджа, Сакар и Родопите е известен като „Св. Сотир”, „Сотировден”, „Стотировден”. Съгласно източници за живеещите по край Черноморското крайбрежие гърци празникът се нарича „Тай Сотирос”. Според поверието и народната традиция нa този празник се забранява използването на грозде, тъй като то още не е кръстено. Сутринта стопаните в селото откъсват първите чепки грозде и ги занасят в църквата с варено жито, където свещенникът ги освещава заедно с други летни плодове-ябълки, круши, дини и др. След това жените ги раздават на близки и съседи в махалата. Съгласно поверието, ако някой не спазва забраната и консумира грозде преди Преображение Господне, ще страда от болки на зъбите. В Разградския район се забранява да се яде червено грозде и диня на този ден, за да не се “преобрази” човек, т.е да не излязат по тялото му някакви белези. Според традицията, на Преображение в Южна България започва подготовката на пчеларите за техния патронен празник – Голяма Богородица. Пчеларите преглеждат кошерите и пчелите, вземат няколко пити с мед. След това отиват в църквата, където на Успение Богородично се освещават и се раздават за здраве, добра паша за пчелите и добър добив на мед. В Тракия почитат Св. Богородица като пчеларка и покровителка на пчеларството. В Северна България се смята, че на Преображение времето започва да се преобразява”, т.е че дните и нощите застудяват, особено утрините и вечерите, водите на изворите, реките и морето застудяват и стават проблемни или непригодни за къпане. Това е гранично време, между лятото и есента, свързано с “преобразяването” на Слънцето и живата природа. В Западна България, съгласно източниците и поверието, в полунощ срещу празника „преображение”, „ небето се отваря и Господ се явява в сияйна светлина”, „Дърветата се кланят до земята”. Вярва се, че мечтата винаги се сбъдва. Същото поверие в някои други райони на България е разпространено по време на нощта срещу Рождество Христово (Коледа), Богоявление или Великден. В Родопите вярват, че Господ “прибрязнувал” - пускал слънчева бразда в небето и така давал знак, че е дошло времето за есенна сеитба. Прелетните птици-лястовици, щъркели и др. се събират на ята и поемат пътя към топлите страни, а гущери и змии се прибират в леговищата си под земята. Съобщава се, че според поверието в Западна и Северна България и по северните старопланински склонове, на Преображение се изпълняват обредни действия с лечебна цел, основна роля в които се възлага на слънцето и слънчогледа. В Ловешко и Плевенско рано преди изгрев Слънце откъсват слънчогледовата пита, и цвета на слънчогледа. После пробиват дупка в средата на питата и преливат през нея три пъти вода, с която се мият или пият онези, за които се смята, че са урочасани. В Берковско през нощта срещу Преображение човек, който прави магия за любов, трябва да обиколи гол три пъти стрък слънчоглед, изричайки следните думи като заклинание: ”Каквото се е преобърнало в гората на Преображение, земята, небето, слънцето по слънчогледа, лятото на зима, така да се преобърне (тук се споменава името на омагьосвания) към (името на този, който прави магията) и както не може без слънце, така и той да не може без мене!” После мълчешком и без да се обръща назад, човекът се облича и отива в къщи да си легне. Преди изгрев Слънце той откъсва слънчогледовата пита и през дупка в средата й прелива вода, която е загребана от реката със зелена паница, като изрича същото заклинание. Тази вода тайно слагат във водата или в храната на любимия човек. Забележка; Материалът е подготвен като са ползвани различни исторически синодални източници и други източници от богатата съкровищница на българскoто народно творчество и фолклор; народни умотворения, обреди, народни песни и танци, традиции и празници.. Подготвил. Богомил Великов Колев www.bogomil.blog.bg
Управляваната днес от редки политически ...
Ние протестираме за свобода
Viva la Revolution in France!
Ние протестираме за свобода
Viva la Revolution in France!
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.