Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.08.2013 09:07 - 16 АВГУСТ-ДЕН НА НЕРЪКОТВОРНИЯ ОБРАЗ НА ЙИСУС ХРИСТОС
Автор: bogomil Категория: История   
Прочетен: 1335 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 16.08.2013 10:52

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
16 АВГУСТ- OTБЕЛЗВАНЕ ПРЕНАСЯНЕТО НА НЕРЪКОТВОРНИЯ ОБРАЗ НА СПАСИТЕЛЯ ЙИСУС ХРИСТОС ОТ ЕДЕСА В ЦАРИГРАД                Съгласно синодални източници, Евсевий (270-338г.), епископ на Kесария Палестинска, един от първите историци на древната християнска Църква, съобщава следното;             „Божествеността на нашия Господ и Спасител Йисус Христос, заради своята чудотворна сила, прославяна между всички, привличала към Него с надежда за изцеряване от болести и различни страдания безбройно много хора, включително и чуждестранни, които живеели далече от Юдея. Цар Авгар, който управлявал народите живеещи зад реката Ефрат с голяма слава, пострадал от тежка болест, неизлечима с човешки средства. Щом чул за името и чудесата на Йисус, веднага Му пратил писмо, с което Го молел да го изцери. Макар Спасителят тогава и да не отишел при при Авгар, Той обаче го удостоил със собствено писмо, в което обещал да му прати едного от своите ученици, за да го излекува от болестта и да спаси както него, така и всички близки нему хора. Не след дълго обещанието било изпълнено.             По нататък Евсевий съобщава;             „Ще представя и писмено свидетелство за това, взето от архива на Едеса, която тогава била царствен град. В книжата на тази архив, е записано както старото, така и всичко, извършено при Авгар. В писмата се съхранява и това свидетелство, което е извлечено от архива и преведено от сирийски език; ”Авгар, едески владетел, приветства Йисуса, благия Спасител, който се явил в Йерусалимската страна. Аз чух за Тебе и за Твоите изцерявания, че Ти ги извършваш без всякакви лекарства и треви. Говорят, че на слепи даваш зрение, на хроните да ходят, очистваш прокажените, изгонваш нечистите духове, изцеряваш страданията от дълговременна болест и възкресяваш мъртви. Като чух това за тебе аз си рекох, че ти или си Бог, слязал от небето, или си син Божий. И тъй аз счетох за нужно да Те моля с това писмо; посети ме и ме изцери от болестта, от която страдам няколко години! Аз също чух, че юдеите негодуват срещу Тебе и искат да ти причинят зло. Моят град макар да не е голям, е прекрасен и в него за двама ни ще има достатъчно място.”             Писмото си Авгар пратил до Спасителя по живописеца Ананий, комуто поръчал да снеме образ от Христа, в случай че Христос няма да дойде при него. Анания предал писмото и взел да разглежда лицето на Спасителя. И понеже поради многото народ не е могъл да дойде близо до Него, той застанал на един камък, от където устремил погледа си към Христа, държейки в ръка хартия, на която искал да изпише лицето Му. Но усилията му били напразни, поради променливостта на божествената, неизобразима и непостижима слава и благодат на Христовото лице. Но сърцеведецът видял желанието на Ананий, повикал го при Себе си, поискал вода, умил се, взел една кърпа за лице (урбус) , обърсал се с нея и изведнъж на тоя урбус се отразило Неговото лице-изписал се неговият „неръкотворен образ”. Господ дал убруса на Ананий, като му казал; ”Иди и предай това на оногова, който те е пратил”. Заедно с образа Спасителя пратил на Авгар писмо, което Евсевий ни предава своята история.             Ето съдържанието на Христовото писмо до Авгар; ”Блажен си ти Авгаре, че си повярвал в Мене, без да ме видиш. Защото е писано за Мене, че които са ме видели, няма да повярват в Мене, за да могат невиделите Ме и да повярват и да бъдат живи. Ти ми пишеш да дойда при тебе. Но Мене ми предстои да извърша тук всичко, за което съм пратен, и след това да се възнеса при Оногова, Който Ме е пратил. А когато се възнеса, ще ти пратя едного от Моите ученици, който ще те излекува от болестта и ще дарува живот и на тебе, и на другите с тебе.”                                     image Авгар с благоговение приел от Анания неръкотворния образ на Спасителя и още тогава се излекувалот своята главна болест, която оставила впрочем следи по лицето му. Но после и от това го избавил Тадей, един от 70-те апостоли, пратен в Едеса, след Христовото възнесение.” Тия актове буквално преведени от сирийски- струва ми се-съобщава Евсевий-се поместват тук не без полза за читателите. Авгар оказвал дълбоко благоволение към образа, като заповядал; да го оставят в Едеса над градските порти и заповядал, всички минаващи през тия порти да се покланят на образа. Съгласно синодални източници в 944 г., императорите Константин Багренородни (913-959) и тъстът му Роман Лакапин (920-944), движими от християнско благочестие купили неръкотворния образ и го пренесли в Цариград, като го поставили в храма „Св. София”. Това пренасяне на неръкотворния образ се празнува на 16 август.   На 16 август се отбелязва и денят на св. Диомид, родом от Тарс.
                           image Той бил християнин, по занятие лекар и лекувал не само телата, но и душите, понеже учил езичниците на вяра в Христа и ги подготвял към кръщение. При царуването на Диоклетиан (284-305) Диомид дошел в Никея. Там по обичая си лекувал народа и заедно с това разпространявал и славата Христова. Императорът научл за това и пратил войници да го уловят и доведат на съд. Войниците обаче го намерили умрял. За доказателство, че изпълнили възложената им задача, те отсекли главата на Диомид и я представили на императора, но сами при това изгубили зрение. Тогава, според преданието, императорът им заповядал да отнесат главата и я приложат към тялото. Когато направили това, войниците прогледнали и повярвали в истинския Бог-Христос.                       На 16 август се отбелязва и денят на Преподобни Йоаким Осоговски
   image image                
Прозвището Осоговски той носи от Осоговска планина, която се издига югозападно от Кюстендили по която сега минава границата.. Живял през 11 век и умрял в самото начало на 12 век, когато България се намирала под византийско робство. Съгласно синодални източници, той е единственият от четиримата велики български подвижници-отшелници, оказали най-силно влияние върху благочестието на своя народ и особено върху българското монашество-преп. Йоан Рилски, Гавриил Лесновски, Прохор Пчински и Йоаким Осоговски. Той е водил отшелнически живот на строг пост и милитва в една пещера близо до реката „Крива река”. Съгласно синодалните източници, той помагал на хората, на ловци. Когато ловците го намерили умрял в пещерата го погребали там.  След 50 години един овдовял свещенник на име Теодор от село Осмидол в Овчеполския край приел монашеското име Теофан се поселил в мястото обитавано от Йоаким. На сън няколко пъти Йоким му заповядал да извади нетленните му останки. Теофан изпълнил заповедтта на светеца. После построил и манастир с храм на името на преподобни Йоаким. В този манастир и досега лежат светите мощи на прерподобни Йоаким. Съгласно преданието много пъти преподобният опазвал по чудесен начин имота на своя манастир от грабежа на странични лица, наставлявал като истински игумен манастирските братя, когато те правели грешки, лекувал болни. След освобождението на България от Византийско робство (1186) преподобни Йоаким в сънно откровение предупредил, че българският цар Калоян ще посети манастира в деня на неговата памет и че братята са длъжни да го посрещнат. Съобщава се, че сам преподобният на сън благоволил да открие своята кончина.-16 август 1105 г   Забележка. Материалът е подготвен като са ползвани извадки от синодални източници- жития на светиите записани на книжен носител.                                            Подготвил и представил д-р Богомил Великов Колев



Гласувай:
4



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogomil
Категория: Други
Прочетен: 2031150
Постинги: 452
Коментари: 1153
Гласове: 1970
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930