Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.07.2014 20:41 - 177 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА АПОСТОЛА
Автор: bogomil Категория: История   
Прочетен: 1329 Коментари: 0 Гласове:
2



177 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА АПОСТОЛА НЕДОВЪРШЕНАТА АВТОБИОГРАФИЯ НА ВАСИЛ ЛЕВСКИ   Съгласно източници, след 1867-1868 година Васил Левски е напрвил опит да напише своята автобиография в стихотворна форма Макар и да не притежава особени ценни идейно естетически-художествени качества, и приноси към поезията, тази негова творба е източник на ценни реалистични данни, представени по един самобитен начин с напълно правдива информация за важни начални моменти, събития и етапи от неговия живот и революционна дейност;  родно място, произход, подтик към хайдушки начин на живот, начало на революционна дейност, пребиваване във Влашко и Сърбия, в Първа българска легия 1862 г., и в четата на П.Хитов като знаменосец, посещение в родното Карлово през 1867 г, , преследвания на турците, отговорност към другари и към народното дело, връщането при четата...[1] .Към стихотворната форма на изповед вероятно Апостолът е подтикнат под влияние на дружбата и сътрудничеството с идеолога на национално освободителното революционно движение Г. С. Раковски („Горски пътник”) и с такива изявени революционни дейици, водачи и творци като Христо Ботев, Любен Каравелов и др. оставили ценно и богато книжовно наследство с родолюбива и революционна тематика. Автобиографичните данни и сведения се потвърждават и от някои писма на Апостола до; войводи, другари, съратници, сподвижници и съмишленици [2-7].. Вероятната причина за прекъсване писането на автобиографията е пълното му отдаване на великото народно дело свързано с новата тактика и създаването на вътрешната революционна организация Пълният текст на недовършената автобография на Апостола е малко познат сред широката българска общественост. За разлика от другите революционни ръководни дейци (Раковски, Ботев и Каравелов), единственият поетичен опит на най-великия българин на всички времена, както и документираното негово наследство достатъчно ясно, просто, убедително и неподправено говорят за духа на автора, за дъха на епохата на Великото българско възраждане,епохата в която той се ражда, живее и умира в разгара на подготовката на национално освободителната ни революциия.  Недовършената автобиография на Апостола по форма много наподобява на народното творчество; на народните песни, легенди и сказания...   Аз[2] Васил Левский-3 в Карлово роден, от българска майка юнак аз роден не щях да съм турский никакъв роб същото да гледам и на милият си род. В Сърбия ходих и по Влашко скитах; от нийде помощ за наша свобода-[4].. Станах, отидох в Стара планина с вярна дружинa , с Панайот войвода юнаци народни-техен аз байрактар... За година време всичко разгледах, което не знаех, войвода аз питах-[3] главни друмища и тънки пътеки – си ги бележа- занапред кат леки.... Хубава гора, студено е и вода; за наши жени и дребни деца... Докат аз проходих Стара планина, турци-поганци мен угадиха. тежка потеря тий са дигнаха, кат скакалци по гора тръгнаха, и сичко Карлово обиколиха и улици стражи поставиха; дано мен жив уловяха или бар главата ми сдобиеха- гламави турци, мръсни агарянци.... От планини слизах, за Карлово отивах с тюрюмето Иван[3,4] аз да се видех сам съмниничък. обкичен, обрьжен с пушка белгийска и чифт пищови и остра сабя на мен блещяха, През две, през три стражи си минах,- на четвъртата мен съзряха потеглих пушка, извадих и сабя ниски ми дувар гръдобран беше стрaхопъзли турци веднага се пръснаха от самичек аз щом ме видяха; В зора то беше, в Карлово не влязох[5] на кърът остах в зелени мамули; кога бе вечер, промъкнах се аз с работници хора, заедно и аз. Няма Тюрюмето, уловен беше той с още един другар- Тинко Пулев беше-[6] във Видин запрени за три години тяхната съдба- в друго уловени; нашите писма други посрещах всичко подробно все тъй разправях станах да с’ ида пак при дружина дал бях й дума кой ден ще стигна ден и нощ вървях. едни цървули скъсах Дадох и лозинка; сечено дърво Като додох на място, няма ги тама. Засвирих с тръба, екна ми гора никакъв отзив от моя дружина повторих с тръба, овчар се обади; „ Добър ден юначе-тихом ми обади.- да не бъдиш  ти Левски байрактар, с Панайот войвода, негов ти другар!?” Отговорих аз на стария овчар; „ отде ти знаеш за Левски байрактар” „ Виждам те синко, на него ти приличаш” Както ми е казал същий войвода, ако те видя, да ти обадя; как не са тука, а при царска мандра ще видиш овчарите? Там са на близо под тях отдолу; малко по-ниско потеря има, да свириш недей теб дирят тий ходят с юрушки дреи! То бе заран и с пушки на рамо за един два часа стигнах аз тамо другар посрещна ме стража-един наш сругар; „ Добре дошел-рече –Левский байрактар!” Ето и дружината с Панайот войвда. всички  се радват „добре дошел ми казват”....   Забележа; Цифрите до съответните думи представят някои дпълнителни пояснения и потвърждения на текста в кореспонденции на Апостола;  1- за недовършената автобиография на Апостола писана след 1867г.  2-писмо до Н. Геров -1.02.1968г.  3-Писмо до П. Хитов писано в периода февруари –май 1868  4- Недовършеното писмо-дописка до Л.Каравелов преди 30.01.1871г.  5- Писмо дописка до Л.Каравелов, около 28 януари1871г.  6- Писмо до Данаил Попов  7- Писмо до Филип Тотю от 1-март 1871г. . Забележка. Материалът е подготвен като са използувани различни източници, на книжен носител, някои от които са твърде оскъдни и почти непознати за широкото българско общество          Подготвил д-р Богомил Великов Колев                  www.bogomil.blog.bg



Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogomil
Категория: Други
Прочетен: 2030411
Постинги: 452
Коментари: 1153
Гласове: 1970
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930