Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.09.2013 22:00 - Малка Богородица
Автор: bogomil Категория: История   
Прочетен: 1018 Коментари: 0 Гласове:
2



РОЖДЕСТВО БОГОРОДИЧНО    На 8 и 9 септември Православната църква отбелязва Рождество на пресвета Богородица и животът на нейните родители - Богоотците Йоаким и Ана. Съгласно синодални източници, Бог подготвил постепенно появяването на св. Дева Мария.. В продължение на много години благородството било непрекъснато издигано, човешката природа ставала по-съвършена, докато „най-после благословената двойка Йоаким и Ана се явила като благодатна почва на която могла да проникне такава чудна издънка-пресвета Богородица” . Йоаким и Ана наречени от църквата „Богоотци” живеели в Назарет. Йоаким произхождал от рода на Давид, а Ана - на Аарон. Съобщава се, че те били много щедри и милосърдни... Една трета от доходите си изразходвали за себе си, втората трета - за храма и последната трета - раздавали на бедните. Но те нямали деца. Това на времето се смятало за голямо нещастие (то и фнес е така), тъй като бездетните двойки се лишавали от надеждата да имат за свой потомък очаквания Месия. На един голям празник Йоаким искал да принесе жертва на Бога в препълнения с хора Йерусалимски  храм. Той се изповядал на свещенника, който му отвърнал, че заради греховете му Бог не го е благословил с деца. Поради тази причина той не бил достоен да принесе жертва.  Йоаким много се натъжил. Скръбта му станала толкова голяма, че той не се върнал в къщи, а отишел в пустинята при своето стадо, където прекарал в пост и молитва 40 дни. Молел се да стане баща. Както някога Аврам станал баща на стари години. Ана научила за тревогите на Йоаким и тя се натъжила. Смятала, че тя е причината за бездетството. На свои ред и тя започнала да се моли на Бог да я дари с деца. Веднъж работейки в градината Ана забелязала на едно дърво гнездо с малки птиченца и се обърнала към Господ с молитва; ”Само аз Господи съм мъртва и безжизнена. Всички се радват на свои деца..... Ти си дарил на Сара (Мисей) в старините й син.. Чуй и мен. Аз ще ти принеса роденото от мен в дар, за да бъде благословено в него твоето милосърдие!”. Съгласно преданието в синодалните източници „Ангел  господен застанал пред нея и й казал’ „Ано, Ано, твоята молитва е чута.... Ти ще родиш благословена дъщеря, заради която ще бъдат благословени всички земни родове.. Чрез нея ще бъде дасдено спасението на целия свят.. Ще я наречете Мария”. 
            image
Зарадвала се Ана и и веднага ”дала обещание, че ако роди дете, ще го даде в служба на Бога”, отишла в Йерусалимския храм, за да благодари на Бога. Йоаким още не знаел за случилото се, но  съгласно преданието, през това време ангелът се явил и пред него и му съобщил; “Бог чу твоята молитва. Жена ти ще роди дъщеря, която ще бъде вашата обща радост.. За да се увериш в моите думи, иди в Йерусалим. Там при златните врата ще намериш жена си, на която вече е известна твоята радост” След като двамата радостни съпрузи се срещнали разказали си шастливата среща с ангела-вестител и съобщената им приятна новина . И така на 9-ти декември православната църква отбелязва Анниното зачатие. На тази дата е зачената Мария в утробата на майка си и 9 месеца по-късно на 8 септември тя се появила на бял свят.             Когато Мария навършила 3 години,  родителите й не забравили по-рано даденото обещание. Като предали дъщеря си в служба на Бога в Йерусалимския храм. В това време при храма живеели в отделни малки килии мъже, жени, девици, които посветили себе си изцяло на Бога и тъй водели чист, благочестив живот. Те били предобрази на бъдещите християнски монаси и монахини....  Съобщава се в синодалните източници, че Ана се приближила към храма с детето в тържествено шествие, при което девойките придружавали Мария носели в ръцете си запалени свещи. Те излезли от храма заедно със свещенниците, за да посрещнат Йоаким и Ана. „Ана поставила отроковицата Мария на първото стъпало на храма, който имал 15 високи стъпала.”.  Станало голямо чудно и изненадващо събитие. Без да бъде водена или подкрепяна, Дева Мария леко и пъргаво изкачила всички стъпала, пред почудените лица на присъстващите.  Подобно на другите девици Мария била оставена да живее при храма, предадена изцяло на Бога, лишавайки се от своите родители. След като баща й Йоаким починал на 80 годишна възраст, останала сама съпругата му Ана се преселила от Назарет в Йерусалим.и заживяла в жилище близо до дъщеря си, отдавайки се на молитва в храма до смъртта си. Съгласно синодалните източници, по този начин Дева Мария „в нежна възраст била обречена да изпита скръбно сиротство тази, която впоследствие с блажена радост приела върху себе си дълга да лекува сиротството на всички самотни, изоставени хора, да стане Майка Утешителка и застъпница на всички сирачета” И така на всяко богослужение свещенослижителите на църквата прославят пресвета Дева Мария, която е удостоена да стане майка на Спасителя на Човешкия род Йисус Христос. Споменават се и нейните родители Йоаким и Ана, като праотци на Бога, явил се по-късно за спасението на човечеството. Съгласно приетата традиция на Рождество Богородично се изпълнява песента; „Рождението ти, Богородице Дево, донесе радост на цялата Вселена, защото из тебе изгря Слънцето на правдата- Христос, нашият Бог, който развързва клетвата, даде благословение и, като унищожи смъртта, дари ги вечен живот”. Интересно е как епископ Софроний Врачански, в своето Поучително Евангелие от 1768 г. е обяснявал на поробените българи-християни смисъла на Рождество Богородично; „Благочестиви християни, както някой цар, кога ще отиде на някое място, му приготвят прекрасен сарай на чисто място, тъй и Иисус Христос, цар Небесний, поиска днес да избере за своето воплощение чисти и одушевен сарай, от царски и архиерейски род, от Йоакима, който беше от царски род Давидов, и от Анна, която беше от свещенническия род Ааронов. Те бяха две пресветли слънца, от които изгря светлина и веселие за сичкия свят. Или както чисти два гълъба, от които се роди днес пречистата Дева Мария, която роди Йисуса Христа непостижимо.... Ето цар Небесний, какъв сарай е приготвил днес за своето воплощение на Земята, красен и чист, сиреч: Светата Дева Мария, която превъзходи херувимите и сарафимите. Венчал я сос слова и чест да се нарече Майка Божия, според човечеството Христово, и да бъде помощница и пазителница на всичките православни, които я познават и почитат за Майка Божия...” Съгласно български народен календар, фолкор, традиции, обреди, обичаи на този ден жените измолват помощта на Богородица за раждането и отглеждането на децата си.
Жените замесват Богородичен хляб, изпичат го и раздават по къс на всеки от семейството. Едно парче се дава на добитъка, а друго се нарича на къщата, за да я пази Божията майка.
Съгласно старите традиции жените не бива да тъкат и да шият между Голяма и Малка Богородица (15 август и 8 септември), за да не боледуват децата. Съгласно източниците, в дните между двата големи празника обаче не е забранено да се поработи в градината относно нейното окрасяване. Жените присаждат многогодишните растения като божур, люляк,перуника. В някои краища на България на Малка Богородица се правят съборите, играят се хора, пеят се песни, а курбанът също е богат – в името на Богородица се коли жертвен овен.
  Забележка; Материалът е подготвен, като са ползвани синодални източници на книжен носител, както и източници от народния календар и богата съкровищница на българско народно творчество- празници, обреди, обичаи.                                                    Подготвил д-р Богомил Великов Колев                                                                                                                     РОЖДЕСТВО БОГОРОДИЧНО И ЖИВОТЪТ НА БОГООТЦИТЕ ЙОАКИМ И АНА- МАЛКА БОГОРОДИЦА (8/ 21 ст.ст.)септември               Рождество на Пресвета Богородица е един от големите празници на Православната църква. Съгласно „Жития на светците” Божият промисъл подготвил постепенно появяването на св.Дева Мария. В дълга редица поколения благороддството се издиогало непрекъснато, човешката природа ставала по-съвършена, докато най-после благословената двойка – Йоаким и Ана – се явила като благодатна почва на която могла да поникне такава чудна издънка-пресвета Богородица.
                 
            На три дни път от Йерусалим се намирал малкият градец Назарет. Там живели праведните Йоаким и Ана, които Църквата нарича „Богоотци”             Йоаким произхождал от Давидовия род, а св. Анна от рода на Аарон. Били много щедри-милосърдни. За себе си изразходвали само една трета от доходите. Другата трета жертвали за храма, а последната трета раздавали на бедните             Всекидневна скръб помрачавала живота на тези добри хора; нямали деца У израилтяните това се считало за голямо нещастие понеже бездетните родители се лишавали от надеждата да имат за свой потомък очачквания Месия.             На един от големите празници Йоаким дошел със своя роднина в Йерусалимския храм . Искал да принесе жертва на Бога. Храмът бил препълнен с народ. Застанал Йоаким пред първосвещенника и му открил желанието си. Първосвещенникът започнал да го укорява, че заради греховете му Бог не го благословил с деца. При това положение той не бил достоен да принася жертва.             Йоаким се нажалил дълбоко. Излязал от храма като се утешавал с мисълтта за безбройните милости на Бога към израилския народ             По някое време обаче скръбта му станала толкова голяма, че не пожелал да се върне в къщи. Отишел в пустинята, където пасяло стадото му. Там прекарал той в молитва и строг пост 40 дни. Молел се усърдно Бог да се смили над него, да извърши чудо-да стане и той баща както някога Аврам станал баща в дълбоки старини.             Вестта за тревогата на Йоаким в Йерусалим стигнала в Назарет до Ана. Тя затъгувала дори повече от мъжа си. Считала себе си причина за бедствието им. И като мъжа си почнала също тъй горещо да се моли на Бога да я облагодетелства с рожба. Веднъж като работела в домашната си градина, видяла сред клоните на едно лаврово дърво гнездо с малки птиченца. Гледката на това щастливо гнездо я хвърлило в още по-голяма скръб.             - Само аз, Господи –казала тя със сълзи на очи – съм мъртва и безжизнена. Цялата Природа те прославя със своите плодове. Всички се радват на свои деца. Само аз бездетна като безводна пустиня...Господи, Господи! Ти си дарил на Сарра в старините й син. Чуй и мене. И аз ще Ти принеса роденото от мене в дар, за да бъде благословено в него Твоето милосърдие!             Ана вложила цялата си душа в тая молитва.             И ето –ангел Господен застанал пред нея и й казал;             -Ано, Ано, твоята молитва е чута. Твоите вопли преминаха облаците. Твоите сълзи капнаха пред Господа. Ти ще родиш благословена дъщеря, заради която ще бъдат благословени и всички земни родове. Чрез нея ще бъде дадено спасение на целия свят. Ще я наречете Мария.             Ана веднага дала обещание, че ако роди дете, ще го даде в служба на Бога.             Преди да сподели своята радост с мъжа си тя отишла в Йерусалимския храм, за да благодари на Бога и там да повтори своето обещание.             В това време ангелът Господен се явил и на Йоаким в пустинята и му казал:             -Бог чу твоята молитва. Жена ти Ана ще роди дъщеря, която ще бъде Ваша обща радост.             Щастливите съпрузи се срещнали в Йерусалим . Разказали си взаимно за явяването на ангела и принесли жертва в храма.             На 9 декември Праволславната църква чества празника Зачатие на света Ана. Това е денят, в който света Дева Мария се заченала в утробата й. Девет месеца след това –на 8 септември- пречиста Дева се родила на света.             Като навършила 3 години малката Мария, бъдещата майка на Божия син Исус Христос , била заведена в Иерусалимския храм. Тъй родителите й изпълнили обещанието си предали своята единствена рожба в служба на Бога.             В това време при храма живеели в отделни малки килии мъже, жени, девици, които посветили себе си изцяло на Бога и тъй водели чист, благочестив живот. Те били предобрази на бъдещите християнски монаси и монахини             В тържествено шествие Ана се приближила с детето към храма. В ръцете на девойките, които придружавали Мария, както и в ръцете на другите присъстващи, горели свещи.             За да посрещнат идващите Йоаким и Ана, с пение излезли из храма свещеници, начело с първосвещенника.             С Ана поставила отроковицата Мария на първото стъпало на храма, който имал 15 високи стъпала. И станало голямо знамение. От никого не водена, от никого неподкрепяна Дева Мария изкачила леко и право всички стъпала. Почуда се изписала по лицата на всички присъстващи.             Малката Мария била оставена, като другите девици, да живее при храма. Тъй се лишила тя от родителите си, предадена изцяло на Бога             Починал баща й Йоаким на 80 годишна възраст. Като останала сама, света Ана се преселила от Назарет в Йерусалим. Сдобила се с жилище близо до дъщеря си. Молела се постоянно в храма до своята смърт             Така в нежна възраст била обречена да изпита скръбно сиротство тази, която впоследствие с блажена радост приела върху себе си дълга да ликува сиротството на всички самотни, изоставени хора, да стане Майка Утешителка и Застъпница на всички сирачета.              На всяко богослужение се прославя пресвета Дева Мария, която се удостоила да бъде майка на нашия Спасител Иисус Христос. Споменават се с благополучие и нейните родители Йоаким и Ана като богоотци, като праотци на Бога, явил се в човешка плът за спасението на цялото човечество.              На празника Рождество Богородично се пее следната песен. „Рождението ти Богородице Дево,донесе радост на цялата Вселена, защото из тебе изгря Слънцето на правдата- Христос., нашият Бог, който унищожи смъртта, дари ги с вечен живот.             Интересно е как епископ Софроний Врачански, в своето Поучително Евангелие от 1768 г. е обяснявал на поробените българи-християни смисъла на Рождество Богородично; „Благочестиви християни, както някой цар, кога ще отиде на някое място, му приготвят прекрасен сарай на чисто място, тъй и Иисус Христос, цар Небесний, поиска днес да избере за своето воплощение чисти и одушевен сарай, от царски и архиерейски род, от Йоакима, който беше от царски род Давидов, и от Анна, която беше от свещенническия род Ааронов. Те бяха две пресветли слънца, от които изгря светлина и веселие за сичкия свят. Или както чисти два гълъба, от които се роди днес пречистата Дева Мария, която роди Иисуса Христа непостижимо....Ето цар Небесний, какъв сарай е приготвил днес за своето воплощение на Земята, красен и чист, сиреч: Светата Дева Мария, която превъзходи херувимите и сарафимите. Венчал я сос слова и чест да се нарече Майка Божия, според човечеството Христово, и да бъде помощница и пазителница на всичките православни, които я познават и почитат за Майка Божия...”   Забележка: материалът е подготвен като са ползвани на книжен носител „Жития на светиите”, традиции и празници в България, български народен календар .                                                 Представил; д-р Богомил Великов Колев                            www.bogomil.blog.bg                                      



Гласувай:
2



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bogomil
Категория: Други
Прочетен: 2026815
Постинги: 452
Коментари: 1153
Гласове: 1970
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031